Alla inlägg den 10 april 2010

Av Elisabeth & Thomas - 10 april 2010 19:19

  Som vi tidigare nämnt har L o K och vi en vana att äta söndagsmiddag ute på ett ställe som ett av paren väljer ut och transporterar tor. Allt som en överraskning för det andra paret om vart vi ska. Pga annat engagemang i morgon blev söndagsmiddagen idag lördag. L o jag bestämde att först åka till Ruperts Motormuseum i Franschoek. Rupert är en förmögen affärsman som dessutom äger ett antal vingårdar. Han har en samling bilar ( ca 200 st ) från början av 1900 talet o framåt. För mig o Lars som är bilintresserade ett unikum. Så dit åkte vi i Franschoek. Töserna blev i golfbil förda till gårdens vinprovning medan L o jag gick in i de fyra olika hallarna.Fantastiskt välskötta bilar som jag aldrig sett motsvarigheten till någon annanstans.

 Denna MGA 1600 från 1961 är exakt likadan som min första bil som jag köpte 1967 i Skurup. Visst är det något speciellt att se sin första bil när den är så vacker ( i mina ögon ). Jag bfick tårar i ögonen.   Vad säger ni om denna skönhet. En MB 300 SL cab från 1955. Finns det vackrare bil och visst var den en trendsättare när den kom för 50 år sedan.Töserna återkom efter provning av 7 sorter inkl portvin. Mycket nöjda då enligt uppgift vinerna var lika fina som bilarna.   Sedan till utsökta vingården Grand Provence i Franschoek. Ett riktigt mattempel vill jag lova där en 3 rätters meny med Shiraz därtill avåts. Så här glada trots att det är sista söndagsmiddagen för denna säsong.Men till hösten kör vi igång igen

 Så här såg min huvudrätt ut. Anka på cornbädd med utsökt sås därtill. Den var ännu godare än den ser ut. Jag lovar.  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards